Vervelend he, al die advertenties op social media. Of, is het een uitkomst en vind je op die manier precies de schoenen waar je al die tijd al naar op zoek was? Die gepersonaliseerde reclames zijn in ieder geval geen toeval. Een kleine hint: het heeft alles met je privacyinstellingen te maken!
Als je een account aanmaakt voor welk social media platform dan ook, heb je de gebruiksvoorwaarden moeten accepteren. En vraag jezelf eens af, wanneer heb jij die voor het laatst kritisch doorgenomen? Je gaat akkoord met een heleboel dingen en staat daarbij een groot deel van je privacy af. Bestanden en foto’s die je op Facebook upload, kunnen tot het bezit van de app gerekend worden.
Gepersonaliseerde reclame
Social media apps doen er alles aan om je zo lang mogelijk op hun platform te houden. Ze schotelen je alle content voor die bij jouw interesses passen. Die interessante content op je tijdlijn plaatsen is natuurlijk geen nattevingerwerk. Apps als Google en Instagram weten ontzettend veel van jou. Op basis daarvan maken ze een profiel van je. Ze voegen kenmerken en interesses aan dat profiel toe en op basis daarvan krijg je gepersonaliseerde reclames en content.
Apps bouwen algoritmes en profielen met de slimste technieken. Dat lijkt misschien onmogelijk en het klinkt oogt misschien op het eerste gezicht wat onnauwkeurig, maar deze technieken worden door medewerkers van grote sociale mediabedrijven erkent in de Netflix documentaire: The Social Dilemma.
Profiel achter de schermen
Alle gegevens die jij op het internet achterlaat, zorgen ervoor dat apps meer over je te weten komen dan je misschien denkt. Het hangt er maar net vanaf welke privacyinstellingen je aan- of uitgezet hebt. Heb je ingelogd op het gratis wifinetwerk van het openbaar vervoer? Dan weet Google precies waar je bent geweest. Doe je dit dagelijks? Dan kunnen zij wel een inschatting maken dat je de reis aflegt voor je werk.
Heb je je relatiestatus op de socials aangepast naar gehuwd, plaats je meerdere foto’s met je partner en ben je nu al een aantal weken op zoek naar een kinderwagen? Dan weet Google ook wel hoe laat het is. Dat je vervolgens alleen maar berichten en advertenties over zwangerschap in je tijdlijn tegenkomt, is dan natuurlijk niet voor niets!
Fix je privacy
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden van data die je misschien onbewust achterlaat. Fix zelf je privacy en kom er zelf achter wat een app allemaal van jou weet:
Google
+ Ga naar Google My Account
+ Kijk bij Gegevens en personalisatie --> Activiteitopties
Facebook
+ Ga naar facebook privacy
+ Kijk bij Je facebook gegevens → Bekijk of wis je activiteit buiten Facebook
Instagram
+ Open de app
+ Ga naar je Instellingen -> Beveiliging -> Gegevens bekijken -> Advertenties
Over TMI Academy
In de workshops ‘Reclamewijsheid’ en ‘Filterbubbel’ bespreken we het onderwerp privacy op social media. Jongeren gaan al snel akkoord met gebruikersovereenkomsten wanneer ze een account aanmaken van een social mediaplatform. Maar, wie leest die gebruikersovereenkomsten dan ook echt? We vertellen in de workshops waarom jouw data waardevol is voor bedrijven. Wil je meer weten over ons workshopaanbod? Kijk dan op onze website.
Kijk/leestips:
TikTokTips: 4 Redenen om TikTok te verwijderen
De eeuw van de influencer
Reclame op sociale media: ‘’Er zijn geen grenzen meer’
Als je een account aanmaakt voor welk social media platform dan ook, heb je de gebruiksvoorwaarden moeten accepteren. En vraag jezelf eens af, wanneer heb jij die voor het laatst kritisch doorgenomen? Je gaat akkoord met een heleboel dingen en staat daarbij een groot deel van je privacy af. Bestanden en foto’s die je op Facebook upload, kunnen tot het bezit van de app gerekend worden.
Gepersonaliseerde reclame
Social media apps doen er alles aan om je zo lang mogelijk op hun platform te houden. Ze schotelen je alle content voor die bij jouw interesses passen. Die interessante content op je tijdlijn plaatsen is natuurlijk geen nattevingerwerk. Apps als Google en Instagram weten ontzettend veel van jou. Op basis daarvan maken ze een profiel van je. Ze voegen kenmerken en interesses aan dat profiel toe en op basis daarvan krijg je gepersonaliseerde reclames en content.
Apps bouwen algoritmes en profielen met de slimste technieken. Dat lijkt misschien onmogelijk en het klinkt oogt misschien op het eerste gezicht wat onnauwkeurig, maar deze technieken worden door medewerkers van grote sociale mediabedrijven erkent in de Netflix documentaire: The Social Dilemma.
Profiel achter de schermen
Alle gegevens die jij op het internet achterlaat, zorgen ervoor dat apps meer over je te weten komen dan je misschien denkt. Het hangt er maar net vanaf welke privacyinstellingen je aan- of uitgezet hebt. Heb je ingelogd op het gratis wifinetwerk van het openbaar vervoer? Dan weet Google precies waar je bent geweest. Doe je dit dagelijks? Dan kunnen zij wel een inschatting maken dat je de reis aflegt voor je werk.
Heb je je relatiestatus op de socials aangepast naar gehuwd, plaats je meerdere foto’s met je partner en ben je nu al een aantal weken op zoek naar een kinderwagen? Dan weet Google ook wel hoe laat het is. Dat je vervolgens alleen maar berichten en advertenties over zwangerschap in je tijdlijn tegenkomt, is dan natuurlijk niet voor niets!
Fix je privacy
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden van data die je misschien onbewust achterlaat. Fix zelf je privacy en kom er zelf achter wat een app allemaal van jou weet:
+ Ga naar Google My Account
+ Kijk bij Gegevens en personalisatie --> Activiteitopties
+ Ga naar facebook privacy
+ Kijk bij Je facebook gegevens → Bekijk of wis je activiteit buiten Facebook
+ Open de app
+ Ga naar je Instellingen -> Beveiliging -> Gegevens bekijken -> Advertenties
Over TMI Academy
In de workshops ‘Reclamewijsheid’ en ‘Filterbubbel’ bespreken we het onderwerp privacy op social media. Jongeren gaan al snel akkoord met gebruikersovereenkomsten wanneer ze een account aanmaken van een social mediaplatform. Maar, wie leest die gebruikersovereenkomsten dan ook echt? We vertellen in de workshops waarom jouw data waardevol is voor bedrijven. Wil je meer weten over ons workshopaanbod? Kijk dan op onze website.
Kijk/leestips:
TikTokTips: 4 Redenen om TikTok te verwijderen
De eeuw van de influencer
Reclame op sociale media: ‘’Er zijn geen grenzen meer’