1. Laat je niet afleiden

5

Laat je telefoon eens liggen wanneer je een notificatie krijgt, het leidt je alleen maar af! Of nog beter: zet je notificaties uit. Notificaties doen veel meer met ons dan het gros van de smartphonebezitters zou denken. Hoe dat zit, leggen we voor je uit in dit artikel. 
Ben je net zo lekker aan het werk, licht het beeldscherm van je telefoon op: een melding van WhatsApp. Je twijfelt nog even om door te werken, maar uiteindelijk wint de nieuwsgierigheid van je concentratie. Wist je dat het tot 25 minuten kan duren voordat je weer optimaal aan het werk bent? Notificaties doen veel meer met ons dan het gros van de smartphonebezitters zou denken.  Na het openen van je telefoon blijkt het appje helemaal niet zo interessant te zijn, maar het kwaad is al geschied: je bent afgeleid. 

Verslavend
Er gebeurt ontzettend veel met je wanneer je een melding op je telefoon opent. Er zit een hele psychologie achter het trekken van jouw aandacht die ‘big tech’ bedrijven foutloos weten te gebruiken. Het komt neer op drie belangrijke factoren: kleur, geluid en je beloningssysteem. Misschien kies je er ook wel eens voor om je telefoon nog even te laten liggen. Toch dwalen je gedachten constant af naar die rode bolletjes boven je apps. Dat heeft te maken met de kleur van die bolletjes. De kleur rood wordt psychologisch gezien voor alarm. Bovendien wordt er elke keer dat we een geluidsprikkel van onze telefoon krijgen een klein beetje dopamine afgegeven. Niet de inhoud, maar de melding maakt je gelukkig. Op een gegeven moment went je brein aan al die kleine impulsen, en is er steeds meer nodig om een voldaan gevoel te geven. We creëren onbewust dwangmatig gedrag. 

Natuurlijk is niet elke melding even leuk. Toch zijn we altijd bereid om te kijken of dit wel het geval is. Dit heeft te maken met de ‘variabele beloning’. Je kan het vergelijken met een gokmachine. Je blijft inzetten met de hoop dat je de volgende keer wél prijs hebt. Je weet niet of een melding leuk gaat zijn, maar de kans erop is al goed genoeg. Zo blijkt dat we op een op de drie notificaties vijandig, nerveus of geïrriteerd reageren omdat het te onpersoonlijk is voor ons. Er gebeurt iets soortgelijks wanneer je gebeld wordt, en je niet de mogelijkheid hebt om op te nemen: je hartslag en bloeddruk gaan beide omhoog. Je bent dusdanig gewend om meteen te reageren, dat je lichaam niet weet wat hij moet doen als dit niet kan.

Laat je niet afleiden
Maatregelen om deze situaties te voorkomen of tegen te gaan, zijn binnen handbereik. Natuurlijk zou je alle notificaties in een keer uit kunnen zetten. Toch is dit niet de meest verstandige keuze. Uit onderzoek over notificaties blijkt dat wanneer je al je notificaties uitzet, je het gevoel krijgt dat je iets mist. Eindstand: je checkt je telefoon nog vaker dan voorheen. Het wordt aangeraden om je notificatie checks te verdelen over drie momenten op de dag. ’S Ochtends bijvoorbeeld onderweg naar werk, ’s middags tijdens een middagpauze en ’s avonds bijvoorbeeld op de bank. Hierdoor raak je minder afgeleid en gestrest. Respondenten van het onderzoek hadden het gevoel dat ze gelukkiger waren en meer grip op hun apparaat hadden. 

Een andere oplossing is het neutraliseren je beeldscherm. Wat hiermee bedoeld wordt, is dat alle kleuren uit je beeldscherm verdwijnen. Je scherm wordt dus zwart wit. Hierdoor worden alle interessante en lokkende kleurtjes op je telefoon vervangen voor minder aantrekkelijke kleuren. Meldingen worden op deze manier ook minder prikkelend. Het is vrij gemakkelijk te doen, en ook snel weer terug te draaien. Je schermtijd bijhouden en daarop reflecteren kan ook helpen. Hierdoor kan je zien op welke app je de meeste tijd doorbrengt. Een andere maatregel die je kunt treffen, is je veelgebruikte apps zo ver mogelijk van je beginscherm af plaatsen. Omdat je de app terug moet “zoeken”, kost het je meer moeite.

Over TMI Academy
Een van de workshops bij TMI Academy gaat over hoe er online je aandacht wordt getrokken. Het gebruik van kleuren, grote letters en uitroeptekens; het zijn allemaal trucjes om je zo lang mogelijk op een online platform te houden. Jongeren kennen de termen clickbait en thumbnail, maar beseffen zich niet dat er achter elke content een formule zit. Het onderwerp ‘aandacht’ komt aan bod in de workshop ‘Reclamewijsheid’. Wil je meer weten over ons workshopaanbod? Kijk dan op onze website.