5. Volg eens wat anders

5

Zie je een ongezouten mening op sociale media voorbij komen? Grote kans dat je diegene ontvolgt. Onze tip: doe dat niet! Het zal misschien even wennen zijn. Toch zal het je helpen om bijvoorbeeld een situatie met verschillende standpunten beter te begrijpen. Door jouw filterbubbel lukt dat namelijk niet altijd.
Complotdenkers en demonstranten verzamelden zich op het binnenhof om, in hun ogen, de waarheid op te eisen. Het kwam dan ook groot in het nieuws toen bekend werd dat politici voor de meest verschrikkelijke dingen werden uitgemaakt. Waar komen deze mensen vandaan en waarom zijn het er zo veel? Waar halen zij hun informatie vandaan, en waarom heb je er nog nooit van gehoord? Dat zijn vragen die je je kunt stellen als je niemand kent die zo fanatiek alternatieve theorieën steunt. Dit is een klassiek resultaat van filterbubbels. Online algoritmes weten wie jij bent, wat je doet en wat je interesseert. Dat zorgt ervoor dat social media en het internet jou nooit informatie zouden aanbevelen wat niet binnen jouw straatje past.
 
Algoritmes
Een filterbubbel zorgt er dus voor dat jij, zonder dat je het door hebt, in je eigen gepersonaliseerde cocon raakt. Twee factoren zijn daar verantwoordelijk voor: menselijke gedragingen en algoritmes. Je kiest zelf de pagina’s uit die je leuk vindt op Facebook en je liket alleen de Instagramposts die jouw interesseren. Hierdoor vorm je voor een groot deel al hoe je dagelijkse sociale informatiebron eruit gaat zien. Dit wordt ook wel een echokamer genoemd. Het is geen synoniem voor filterbubbel. Bij een filterbubbel verlies je de controle over je ‘kamer’.

Bij een filterbubbel nemen algoritmes de macht over jouw feed over. Algoritmes houden bij wat je interesses zijn, wat je doet en wat je waarschijnlijk leuk vindt. Dat laatste is de doorslaggevende factor van dit hele verhaal. Algoritmes moeten ervoor zorgen dat sociale media hun doel bereiken: meer interactie op hun platform. Het zijn dus techgiganten en apps die deze formules bouwen, in  hun eigen voordeel. Je sociale media moeten voelen als ontspanning en een warm welkom. Elk algoritme heeft zijn eigen stappen voor dat streven, maar is ook voorbereid op mogelijke onverwachte acties. Zo is jouw persoonlijke pagina altijd perfect aangesloten op wat jij wil zien. Je zult bijna nooit iets zien wat je niet aanspreekt. Zo vormt de filterbubbel zich om je heen.  Het lijkt op een goede daad naar de gebruiker, maar niet is minder waar. 

Eenzijdigheid
Een filterbubbel en algoritmes zorgen ervoor dat jij andere zoekresultaten te zien krijgt dan anderen. Daardoor zie je één kant van het verhaal. Alle andere kanten zijn weggefilterd. Een filterbubbel kan ook als handig worden ervaren. Je hoeft nooit lang te zoeken naar wat je zocht. Toch hebben algoritmes en filterbubbels nadelen. Als je een mening wil vormen die goed doordacht is, moet je wel alle kanten van het verhaal weten. Dat gebeurt minder door die filterbubbels. Je ziet en hoort wat je al kent. Alle tegengeluiden worden niet aan je getoond. Bovendien kunnen algoritmes je informatie aanbieden die helemaal niet klopt, of nog niet gecheckt is. 

Volg eens wat anders
Zo kunnen er nog een aantal voor- en nadelen genoemd worden. Het feit blijft dat iedereen in zijn eigen filterbubbel zit. Als je daar iets aan wilt veranderen, kun je een paar stappen ondernemen:Zoek eens naar onderwerpen die je niet per se interesseren. Dit kan ervoor zorgen dat je weer verse zoekresultaten krijgt voor andere zoekopdrachten.Like en volg eens iets wat je eigenlijk niet leuk vindt. Dat zorgt voor een gevarieerde tijdlijn en de mogelijkheid om een bredere visie op iets te krijgen. Blijf geduldig en verwijder niet meteen je buurvrouw met haar ongezoute mening. Zo blijf je in ieder geval bewust van het feit dat niet iedereen hetzelfde over bepaalde dingen denkt als jij. 

Over TMI Academy
Algoritmes zorgen voor wat jij ziet op je feed. Dat dit voor iedereen verschillend is, is iets wat jongeren niet direct als een gevaar zien. Zij brengen uren door op sociale media en zullen zo onbewust al hun meningen vormen over bepaalde thema’s. In onze workshop ‘Filterbubbel’ kijken we samen met de leerlingen hoe zoekresultaten kunnen verschillen op basis van kleine verschillen. Wil je meer weten over ons workshopaanbod? Kijk dan op onze website.

Kijk/leestips:
Maatregelen tegen complotdenken veroorzaken sneeuwbaleffect
De online fabeltjesfuik